سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳، ۰۹:۲۱ ق.ظ

درباره سايت

مشاوره کنکور تجربی

هر آنچه که برای موفقیت در کنکور تجربی بدان نیاز دارید...

مشاوره غیر حضوری

تصاوير برگزيده

بایگانی

پيوندها

شبکه های اجتماعی

تحصیل مجدد در رشته های پزشکی رایگان شد

 شرایط تحصیل مجدد اخبار و اطلاعیه ها

محدودیت تحصیل دوباره در دوره های روزانه دانشگاه علوم پزشکی لغو شد

 براساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، محدودیت تحصیل دوباره در دوره های روزانه دانشگاه علوم پزشکی لغو شد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز سه شنبه دیوان عدالت اداری، جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به ریاست حجت الاسلام محمد کاظم بهرامی و قضات دیوان عدالت اداری تشکیل شد.

یکی از دستورات این جلسه شکایت از بند 'و' دفترچه شماره یک راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری 1395 و قسمتی از بند1-8 دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی آزمون سراسری سال 1395 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور بود.

این بند مقرر می داشت در خصوص رشته های گروه علوم پزشکی بخاطر توزیع عادلانه فرصت آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی تحصیلات خود را به اتمام رسانده اند، در آزمون سراسری پذیرش دانشجو برای ورود مجدد به دانشگاه های دولتی و تحصیل در کلیه رشته هایی که پذیرش از مقطع دیپلم صورت می گیرد، امکان پذیر نمی باشد و این قبیل باید در پردیس های خود گردان و ظرفیت مازاد رشته های گروه علوم پزشکی ثبت نام کنند و در صورت قبولی در آزمون سراسری با پرداخت شهریه ادامه تحصیل دهند به استناد ماده 92 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مطرح و با دلایل ذیل آن را ابطال کرد:

اولاً طبق ماده 92 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان دستگاه های اجرائی بعد از صدور رای مبنی بر ابطال مصوبه مکلف به رعایت مفاد رای هیئت عمومی در مصوبات بعدی می باشند.

ثانیاً هیئت عمومی به موجب آرا 734 مورخ 30/10/92 و 1205 مورخ 22/10/94 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل مشابه که به موجب آن تحصیل آن دسته از داوطلبانی که قبلاً در دوره های روزانه دانشگاه های دولتی فارغ التحصیل شده بودند را ممنوع اعلام کرده بود و به دلیل عدم اختیار دستگاه های اجرائی ذیربط در اعمال محدودیت مذکور ابطال شده بود و مجدداً دستگاه های اجرائی ذیربط بدون رعایت مفاد آرای هیئت عمومی سابق مبادرت به تصویب مصوبه و دستورالعمل جدید کرده بودند. لذا هیئت عمومی با اعمال ماده 92 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری دستور العمل مذکور را ابطال کرد.

پیش از این، در دفترچه شماره یک راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری 1395 و قسمتی از بند1-8 دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی آزمون سراسری سال 1395 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور، آن دسته از داوطلبانی که در رشته های گروه علوم پزشکی قبلاً با استفاده از امکانات دولتی تحصیلات خود را به اتمام رسانده اند، در آزمون سراسری پذیرش دانشجو برای ورود مجدد به دانشگاه های دولتی و تحصیل در کلیه رشته هایی که پذیرش از مقطع دیپلم صورت می گیرد، نمی توانستند پذیرفته شوند و این متقاضیان باید در پردیس های خود گردان و ظرفیت مازاد رشته های گروه علوم پزشکی ثبت نام می کردند و در صورت قبولی در آزمون سراسری با پرداخت شهریه ادامه تحصیل می دادند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظرات (۱۲)

  1. سلام خدمت شما
    می خواستم در مورد قطعیت این خبر ما رو در جریان بذارید آقای دکتر؟
    آیا قطعیت داره و کسایی که یک بار لیسانس گرفتن میتونن ملی لیسانس بخونن؟
    • پاسخ:

      با سلام به شما،
      این خبر بر اساس مصوبات و رای دیوان عدالت اداری کشور می باشد و منبع آن سایت دیوان عدالت اداری (لینک خبر: http://www.divan-edalat.ir/show.php?page=news&id=471 ) می باشد. اما اینکه در دفترچه کنکور 96 لازم الاجرا خواهد بود یا نه فعلا مشخص نیست و چاره ای نسیت جز اینکه تا زمان شروع ثبت نام کنکور 96 و ارائه دفترچه ثبت نام منتظر بمانیم.
  2. سلام,یعنى من که یکبارلیسانس دانشگاه دولتى گرفتم,اگه امسال پزشکى یازیرشاخه هاى اونومثل پرستارى و..قبول بشم,بدون پرداخت شهریه امکان تحصیل دردانشگاه دولتى دارم!؟
    • پاسخ:

      سلام به شما، بر طبق آخرین مصوبات دیوان عدالت اداری کشور باید بتوانید رایگان تحصیل کنید اما حقیقتا به صورت قطعی نمی شه نظر داد فعلا، بهتر از خود سازمان سنجش و آموزش کشور پیگیری کنید.
  3. سلام من مدرک کاردانی فوریت پزشکی دارم،میخوام دوباره کنکور ثبت نام کنم و از سیستم پاسخگویی سازمان سنجش سوال کردم در مورد اینکه آیا میتونم من که کاردانی دارم دوباره سراسری قبول بشم بدون شهریه دادن؟
    ایم جوابشون:
    «
    با سلام 
    مطابق با بند (و) صفحه 5 دفترچه راهنمای ازمون سراسری سال 1395 در خصوص رشته های گروه علوم پزشکی نیز با توجه به محدودیت امکانات دانشگاهها و موسسات اموزش عالی دولتی و لزوم توزی-ع عادلانه فرصتهای موجود بین تمامی متقاضیان - شرکت مجدد ان دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولت-ی (ام-وزش رایگ-ان) تحصیلات خود را در رشتهای به اتمام رسانیده اند - در ازمون سراسری پذیرش دانشجو برای ورود مجدد به دانشگاههای دولت-ی و تحص-یل در کلیه رشتههایی که پذیرش از مقطع دیپلم صورت میگیرد - امکانپذیر نمیباشد. این قبیل داوطلبان و متقاضیان در صورت تمای-ل م-یتوانن-د صرفاً برای تحصیل در پردیسهای خودگردان و ظرفیت مازاد در رشته های گ-روه پزش-کی ثب-تن-ام نماین-د و در ص-ورت قب-ولی در ازم-ون سراسری - با پرداخت شهریه ادامه تحصیل دهند. ضمناً مقررات مربوط به تعهدات و طرح نیروی انسانی برای رشته های مشمول مرتبط با گ-روه پزشکی به قوت خود باقی است دارندگان مدرک کاردانی پیوسته و ناپیوسته: برای دوره های روزانه و شبانه گروه پزشکی می توانند اقدام نمایند دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته همه دوره ها برای برای دوره های روزانه و شبانه گروه پزشکی می توانند اقدام نمایند دارندگان مدارک روزانه کارشناسی پیوسته: فقط برای پردیسهای خودگردان و مازاد بر ظرفیت گروه پزشکی می توانند اقدام نمایند دارندگان مدارک غیر روزانه کارشناسی پیوسته اعم از شبانه و غیرانتفاعی و مجازی و پیام نور و نیمه حضوری و دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه ازاد: فقط برای دوره های روزانه و شبانه گروه پزشکی می توانند اقدام نمایند دارنگان مدارک ارشد ناپیوسته و بالاتر مورد احتساب وضعیت انان بر اساس مدرک کارشناسی انهاست و نه مدرک ارشد و بالاتر دارندگان مدارک کارشناسی ارشد پیوسته روزانه نیز وضعیت انان همانند فارغ التحصیلان دوره های روزانه کارشناسی پیوسته می باشد.. شایان ذکر است منعی برای انتخاب رشته های پزشکی دانشگاه ازاد از نظر این سازمان وجود ندارد و مراتب را باید از مرکز ازمون دانشگاه ازاد اسلامی پیگیری نمایید »
    با سپاس 


    حالا من دقیق متوجه نشدم میشه راهنماییم کنید که من کاردانی هم شامل این قانون میشم؟
    • پاسخ:

      با سلام به شما، جوابی که به شما داده شده دقیقا کپی از دفترچه ثبت نام آزمون سراسری 95 هستش.
      صادقانه خدمت شما باید بگم تا زمانی که دفترچه 96 نیومده هیچ اظهار نظر قطعی نمی شه کرد شما به مطالعه ادامه بدید ایشالا که در دفترچه 96 همه چیز شفاف توضیح داده می شه. اما در همین حد بگم که بر طبق رای جدید دیوان عدالت اداری کشور همه (دیپلمه ها، لیسانس ها، فوق لیسانس ها و دارندگان مدرک دکترا) باید بتونند رایگان در رشته های زیرگروه شماره یک علوم تجربی (پزشکی، دندانپزشکی و...) تحصیل کنند. البته نه در همون رشته که قبلا در دانشگاه خوندن (هیچ آدم عاقلی که لیسانس، فوق لیسانس یا دکترای یک رشته رو داره نمیاد دوباره همون رشته رو بخونه مگه اینکه عقلش پارسنگ برداشته باشه).
  4. سلام خسته نباشید من دانشجوی اخراجی دانشگاه پیام نور هستم و مدرک معادل کسب کردم حالا میتونم در کنکور سراسری ثبت نام کنم و در رشته ی قبلیم که همون علوم تجربی بود ایا مجاز هستم در رشته ی تجربی ثبت نام کنم
  5. ودر تکمیل سوالم ایا در صورت قبولی در دانشگاه روزانه دولتی باید جریمه یا شهریه بپردازم
    • پاسخ:

      با سلام به شما با توجه به تغییر برخی قوانین بهتر است از سازمان سنجش و آموزش کشور به طور مستقیم پیگیری کنی
  6. سلام خسته نباشید ایا دارنده ی مدرک کارشناسی پیام نور میتونه دردانشگاه  گروه پزشکی روزانه ثبت نام کنه؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام، ممنون. بله می تونه
  7. سعید جعفری

    سلام من دانشجوی اخراجی دانشگاه پیام نور هستم که مدرک معادل کسب کردم ایا میتونم در کنکور رشته ی قبلیم که تجربی بوده مجددا ثبت نام کنم
    • پاسخ:

      با سلام به شما با توجه به تغییر برخی قوانین بهتر است از سازمان سنجش و آموزش کشور به طور مستقیم پیگیری کنی
  8. سلام، من لیسانس عمران دارم اگه مدرک رو آزاد کنم دیگه شهریه نمی گیرن؟
    اگه می شه در این مورد (خرید مدرک یا از طریق اداره کار، کدومش؟) کامل راهنماییم کنین، با تشکر قبلی
    • پاسخ:

      بر طبق قوانین فعلی، آزاد کردن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد روزانه، امکان تحصیل مجدد رایگان در رشته های برتر علوم تجربی (پزشکی، دندان پزشکی و...) را به شما نمی دهد. در واقع پس از آزاد کردن مدرک صرفا اصل دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشدتان به شما تحویل داده می شود که اغلب برای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور کاربرد دارد. می توانید از سازمان سنجش و آموزش کشور پرسش کنیر و یا منتظر بمانید تا در دفترچه کنکور سراسری 96 ماده و یا تبصره جدیدی ببینیم.
  9.  منم در مورد آزاد کردن مدرک لیسانس دوره روزانه دانشگاه دولتی سوال دارم اصلا همچین چیزی هست ؟ شرایط و قوانینش چین .ممنون میشم راهنمایی کنین
    • پاسخ:

      پاسخ شما رد بالا داده شده است.
  10. با سلام،من دانشجوی سال آخر کازشناسی پرستاری دولتی هستم میخاستم بدونم من که امسال فارغالتحصیل میشم توی کنکور ۹۶ سراسری نمیتونم شرکت کنم.اگه من برم خدمت سربازی و وسط سربازی میتونم کنکور بدم و اگر قبول شم میتونم تو دانشگاه دولتی پزشکی بخونم؟ ممنون
    • پاسخ:

      اگر طرح اجباری دارید باید طرح خود را گذرانده باشید.
  11. سلام.من  مدرک کارشناسی اتاق عمل در دوره روزانه دارم.طرح اجباری هم گذروندم اگر بخوام امسال برای پزشکی بخونم در  دوره روزانه  ایا تحصیل من رایگان خواهد بود؟
    • پاسخ:

      بر طبق قوانین فعلی خیر اما بر طبق مصوبه جدید دیوان عدالت اداری، شاید.
      باید صبر کنیم تا دفترچه کنکور سراسری 96 بیاید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه