بایگانی
- آذر ۱۳۹۵ (۱۶)
- آبان ۱۳۹۵ (۳۸)
- مهر ۱۳۹۵ (۳۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۲۶)
- مرداد ۱۳۹۵ (۸)
- تیر ۱۳۹۵ (۱۴)
خلاصه آمار
پيوندها
معرفی جامع رشته پزشکی
مشاوره معرفی رشته های علوم تجربی
مطلب قابل بیان در خصوص رشته پزشکی، طول دوره این رشته است. پشتکار درونی و حقیقی عامل موفقیت و حفظ نشاط در سپری کردن این رشته با ارزش هست، تأمل و دقت در انتخاب این رشته جایگاه ویژه ای دارد که با انتخاب آگاهانه می توان به وظایف سنگین این انتخاب به خوبی عمل کرد و در پایان سرافراز و پیروز به درجه دکتری رسید.
پزشک عمومی با خصوصیات زیر است:
۱. در راه آشنایی بیشتر با مکتب و تزکیه و تعالی روح کوشا باشد. کمک به تامین بهداشت و درمان دردهای مردم را وسیلهای برای رضای خدا و تقرب به او بداند.
۲. با فرهنگ ایران آشنا باشد و خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات حاکم
به جامعه بداند.
۳.ا ز شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتی
و درمانی کشور به قدر کافی برخوردار و از مسئولیتها و وظایف خود در این نظام آگاه
باشد.
۴. قابلیت علمی و عملی کافی در تشخیص بیماریها و ارجاع بیماران به سطوح بالاتر بهداشتی و درمانی کشور و شرکت در برنامههای پیشگیری و بهداشت عمومی را دار باشد.
۵. قادر به استفاده از آخرین منابع علمی و بهرهگیری از اطلاعات
جدید کار خود باشد.
نظام آموزش پزشکی عمومی شامل ۵ دوره است:
1. علوم پایه
2. فیزیوپاتولوژی
3. کارآموزی بالینی
4. کارورزی بالینی
5. کارورزی
دوره آموزش دکترای حرفهای
پزشکی شامل مراحل زیر است:
الف) علوم پایه: این دوره ضمن آشنانمودن دانشجویان با مباحث پایه، آمادگی لازم را برای یادگیری علوم بالینی در آنان بوجود می آورد.طول این دوره ۲ سال است که در پایان این دوره دانشجو در آزمونی شامل کلیه دروس این دوره شرکت میکند و در صورت موفقیت به دوره بعدی راه مییابد. هر دانشجو حداکثر دوبار میتواند در این آزمون شرکت کند.
ب) فیزیوپاتولوژی :آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، شناخت مکانیزم بیماریها و عوامل موثر در آنها نشانه های بیماریها و تشخیص و درمان آنها مطالبی است که شما می توانید آنها را فرا بگیرید.
طول این دوره ۶ ماه است و طی آن
دانشجو ضمن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک ، با مکانیزم بیماریها و عوامل موثر در آنها
به طریق تحلیل گرانه آشنا میشود و نشانههای بیماریها و تشخیص و درمان آنها را
یاد میگیرد.
پ) کارآموزی بالینی : شناخت آثار و علائم بیماریها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و بدست آوردن توانائی های لازم در به کار بردن اندیشه، استدلال و نتیجه گیری سریع در طراحی عملیات پیشگیری و درمان است.
طول این دوره ۲۰ ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بیماریها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی به دست آوردن تواناییهای لازم در به کاربردن اندیشه ، استدلال و نتیجهگیری سریع، به منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری درمانی است.
ت) کارورزی بالینی: پرورش
مهارت ها، تقویت قدرت تصمیم گیری در مقابل با مسائل بهداشتی و درمانی و قبول مسئولیت در مقابل اقدام لازم هدف های
این دوره مهم است.
طول دوره ۱۸ ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقویت قدرت تصمیمگیری ، افزایش اتکاء به نفس و تکمیل پرورش اندیشه از طریق رویارویی مستقیم کارورز با مسائل بهداشتی ، درمانی و تقبل مسوولیت مستقیم امور بهداشتی، درمانی به عهده همه است.
هـ ) کارورزی: دانشجویان قبل از شروع مرحله کارورزی ، در کنکور کارورزی که
شامل کلیاتی از دروس پایه و اصلی و عمومی فیزیولوژی علوم بالینی است و به طور
سراسری برگزار میشود شرکت میکنند چون گذراندن موفقیتآمیز این آزمون برای راهیابی
به دوره کارورزی ضروری است. فارغالتحصیلان ملزم به خدمت در مناطق محروم کشور
هستند.
توانایی های فارغالتحصیلان
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند بعد از پایان تحصیلات، مسوولیتهای متفاوتی را عهدهدار شوند، از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1. تشخیص، درمان و پیگیری بیماران در مطب های شخصی، درمانگاه ها و بیمارستان ها.
2. مدیریت و سرپرستی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی.
3. مشارکت در امر تحصیلی و پژوهشی در ارتباط با بیماریهای مختلف.
دوره پزشکی شامل ۴ مرحله علوم پایه ،
فیزیوپاتولوژی (نشانهشناسی) ، کارآموزی و کارورزی میباشد. مرحله علوم پایه
درواقع عامل ارتباطیای بین درسهای دبیرستان و پایه با درسهای تخصصی پزشکی است،
بدین ترتیب که شامل آن قسمت از درسهای پایه است که به بدن انسان مربوط میشود؛
برای مثال، بیوشیمی قسمتی از علم شیمی است که در مورد شیمی بدن موجود زنده (در اینجا
انسان) صحبت میکند و همینطور سایر درسهای این مرحله که در بخش درسها شرح داده
میشوند.
مرحله شناخت نشانه و علایم بیماری و چگونگی پیدایش علایم بیماری، در ارتباط با عامل بیماریزا و چگونگی پیدا کردن آن در معاینهها و آموزش نظری دستگاههای تشخیص ، بدون توجه به درمان است. در این دوره ، دانشجو مفهوم بیماری و علایم آن و نحوه تشخیص آن را به صورت نظری مطالعه نموده، چگونگی آن را با توجه به درسهای علوم پایه فرا میگیرد.
مرحله بعدی شامل دوره کارآموزی (استاژری)
است که دانشجو در این مرحله ، به بیمارستان و بالین بیماران میرود و در کنار
درسهای نظری، روشهای تشخیص و درمانی را در بالین بیمار میآموزد. در این قسمت،
استادان در مورد هر بیمار، توضیحات لازم را به دانشجویان ارائه میدهند و دانشجو
نیز زیرنظر استاد، فرآیندهای معاینه بالینی و فنون تشخیص را به کار میبرد و شیوه
درمان و تجویز دارو را نیز در هر مورد میآموزد. در این مرحله درسهای نظری نیز
ارائه میشود که مکمل کار بالینی در بخش خواهد بود.
مرحله بعد دوره کارورزی (انترنی) است ، دانشجو پس از فراگیری راههای تشخیص و درمان به صورت مستقل و با نظارت کلی روزانه استادان ، اقدام به بیماریابی، تشخیص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله کارآموزی (استاژری) را در عمل به کار میبرد و تجربه میاندوزد.
در کل دوره پزشکی عمومی دو امتحان اصلی (حیاتی) وجود دارد که شامل امتحان جامع علوم پایه و دیگری امتحان جامع پرانترنی میباشد. قبولی در این دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدی است.
آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد:
رشته پزشکی با همه سختی هایی که یک دانشجو در راه آن متحمل می شود متأسفانه در بازار کار خود دچار مشکلات فراوانی شده که بعضی مطالب نگران کننده آن در حد حرف های معمولی مردم کوچه بازار درآمده ولی واقعیت هر رشته، جدای از مدیریت توانمندی که جهت جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها لازم است، این است که دانشجوی با انگیزه و دارای پشتکار، کار شایسته خود را می یابد.
بازار کار رشته پزشکی از منزل شخصی
پزشکان شروع و تا بیمارستانها، کلینیک ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کلیه مراکز
درمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ورزشگاه ها و غیره گسترش می یابد و در صورت
بضاعت و توانائی مالی امکان تأسیس مطب را نیز می توان یکی از بخش هایی دانست که
پزشک اشتغال خود را فراهم می کند.
عمدهترین موقعیتهای شغلی که بیشتر
پزشکان میتوانند جذب آنها شوند، عبارتنداز:
الف ) مطبهای شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر میگردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطبها انجام میدهند.
ب ) بیمارستانها و درمانگاههای خصوصی و دولتی که در آنها پزشکان به تشخیص و درمان بیماریهای مراجعان خود میپردازند.
ج ) مراکز بهداشتی درمانی شهری یا
روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی میباشد و
همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماریها نیز
استفاده مینمایند.
تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه :
سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخیص کمیسیون پزشکی متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای داوطلبان رشته پزشکی امری ضروری است.
علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشکی باید از دانش و علاقه بالایی در زمینه درسهای زیستشناسی و علوم پایه نیز برخوردار بوده، دقت کافی و حوصله زیاد در زمینه فراگیری جزئیایت مربوط به بیماریهای مختلف را داشته باشند.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
ادامه تحصیل دانشجویان رشته پزشکی بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی در دو مرحله امکانپذیر است:
الف) ادامه تحصیل در رشتههای
تخصصی بالینی که داوطلب بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری کشور میتواند
در رشتههای تخصصی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه میشوند ادامه تحصیل دهد.
رشتههای تخصصی بالینی در حال حاضر
شامل ۲۳ رشته میباشد که عبارتند از : جراحی عمومی ، جراحی مغز و اعصاب، جراحی
استخوان و مفاصل (ارتوپدی) ، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی) ،
بیماریهای اعصاب، بیماریهای داخلی ، بیماریهای عفونی و گرمسیری ، بیماریهای قلب و
عروق ، بیماریهای کودکان، بیهوش ، پزشکی اجتماعی، پزشکی هستهای ، آسیبشناسی (پاتولوژی)
، پوست ، پزشکی فیزیکی و توانبخشی، چشمپزشکی ، پرتودرمانی (رادیوتراپی) ،
پرتوشناسی تشخیصی (رادیولوژی) ، زنان و زایمان ، روانپزشکی، گوش و حلق و بینی ،
پزشکی قانونی و طب کار میباشد.
ب) ادامه تحصیل در رشتههای علوم پایه
، فارغالتحصیلان رشته پزشکی میتوانند در تخصصهای علوم پایه پزشکی نظیر فیزیولوژی
، ایمونولوژی، ژنتیک، ویروسشناسی پزشکی، میکروبشناسی پزشکی ، انگلشناسی پزشکی،
بیوشیمی ، آمار حیاتی و تغذیه نیز شرکت نمایند.
دوره علوم پایه:
مرحله علوم پایه، اولین مرحله آموزش پزشکی بوده، مدت این مرحله دو سال است. در این مرحله ، دانشجویان بخش اول درسهای عمومی و درسهای پایه و اصلی را میگذرانند. هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان و همچنین شناخت عوامل بیولوژیک بیماریزا و شیوههای دفاعی بدن در برابر آنها و اصول آسیبهای بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی است. دانشجویان باید در هر نیمسال تحصیلی ۲۰ واحد درسی ارائه شده از طرف دانشکده را به طور اجباری بگذرانند. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این مرحله ۳ سال است.
در ذیل به شرح برخی از این درس ها می پردازیم :
بیوشیمی: مربوط به بدن موجودات زنده و
انسان است. در این درس، با شیمی آلی مولکولها و اتمها و واکنشهای آنها در بدن آشنا
میشویم.
آناتومی: در آناتومی، دانشجو با کلیه ساختهای بدن شامل انواع ماهیچهها ، استخوانها، اعصاب و احشا و با محل آنها و اعضای مجاور آنها به طور دقیق و در حالت طبیعی بدن، آشنا میشود، به طوری که بتواند اجزای هر ناحیه را به صورت سه بعدی شناسایی کند.
فیزیولوژی : در این درس چگونگی
عملکرد اندامها و بافتها مورد مطالعه قرار میگیرد؛ به این ترتیب که دانشجو بعد از
آشنایی با آناتومی و بافتشناسی اندامها با شیوه عمل آنها در شرایط مختلف و در
وضعیتهای ویژه آشنا میشود.
ایمونولوژی: این درس به بررسی سازمان
دفاعی بدن ، سلولهای دفاعی و واکنشهای موثر در این شبکه میپردازد.
انگلشناسی: این درس به انگلهای موثر
در ایجاد بیماریهای انسانی اعم از حشرات ، کرمها ، قارچهار و غیره میپردازد. در
این درس، این انگلها به طور دقیق شناسایی شده، در درس عملی نیز مورد بررسی قرار
خواهد گرفت و به این وسیله چشم دانشجو با انواع انگلها آشنا میگردد.
پاتولوژی عمومی: در این درس انواع آسیبهای بافتی و تغییرهای بافتهای بدن در هنگام بروز یک ناهنجاری ، تحریک و یا آزار مورد بررسی قرار میگیرد.
دوره فیزیوپاتولوژی (نشانه
شناسی):
مدت مرحله دوم شش ماه است. در این مرحله دانشجو پس از این که با آموختن درسهای فیزیولوژی به چگونگی عملکرد طبیعی سازمان بدن پی برد و در درس پاتولوژی وضعیت واکنشهای بدن در بیماری و تغییرهای بافتها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبی فراگرفت، به مرحلهای میرسد که اکنون باید بتواند با تلفیق این دو ، واکنشهای بدن را در هنگام یک بیماری از زمان شروع تا انتهای آن دنبال کرده، سلسله توالی نشانههای آشکار و ماهیت یکایک آنها را شناسایی کند.
در این قسمت دانشجو در مقطعهایی که با عنوان کورس (دوره)از آن یاد میشود، یک سرفصل از بیماریهای داخلی مثل بیماریهای خون را به طور مشروح مطالعه میکند و در هر قسمت، عوامل شروع کننده، شیوه عمل، واکنش بدن ، سیر بیماری و نشانههای اختصاصی مربوط را بررسی مینماید. این مطالعه صرفا شامل نشانهشناسی بیماریهاست و شامل مباحث درمان و تشخیص در بالین بیمار و معاینههای فیزیکی نمیشود. در این دوره دانشجو، فارماکولوژی را به صورت مروری کلی بر دستههای دارویی و چگونگی اثر داروها، میگذراند. این آشنایی با فارماکولوژی به صورت کلی بوده، دستههای اختصاصی داروها و راههای تجویز آنها رد هر بیماری ، در فارماکولوژی اختصاصی به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
دوره کارآموزی (استاژری):
دوره سوم که از آن به عنوان دوره کارآموزی یاد میشود، شامل دو مجموعه درسهای نظری و کار عملی است. اساس تدریس درسهای نظری مانند سایر درسهای علوم پایه و فیزیوپاتولوژی است ولی در برنامه عملی، دانشجو در بالین بیمار با مجموعهای از دانستههای نظری خود با نشانههای بیمای به صورت مستقیم مواجه میشود و با صحبت با بیمار و به دست آوردن تاریخچه بیماری، نوع آن را تشخیص داده، اقدامهای درمانی لازم را فراخواهد گرفت. برنامه کار در دوره کارآموزی به طور خلاصه شامل کنفرانسهای صبحگاهی در مورد بیماران بستری در بخش، صحبت در بالین توسط استاد مربوط و یادگیری معاینهها و گرفتن شرح حال، انجام کارهای تشخیصی و تا حدودی نسخهنویسی است. عموما درسهای نظری بعد از ظهرها تدریس میشود و صبحها به کار در بیمارستان و برنامههای آن اختصاص دارد. زمان گذراندن کارآموزی بالینی به طور مطلوب ۲۰ ماه و حداکثر ۲۷ ماه است که طی آن ، دورههای داخلی ، جراحی ، کودکان ، زنان و زایمان ، چشم ، گوش و حلق و بینی ، روانپزشکی ، رادیولوژی و پوست و واحدهای باقی مانده درسهای عمومی گذرانده میشود. محل گذراندن کارآموزیها بیمارستانهای آموزشی است.
دوره کارورزی (انترنی):
دوره انترنی یا کارورزی در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشکی است. کارورز پس از آموختن علوم پزشکی و گذراندن یک دوره کارآموزی بالینی در تمام بخشهای بیمارستانی، اینک بدان حد از اطلاعات پزشکی و قضاوت بالینی رسیده است که به طور مستقل در مواجهه با بیماران قرار بگیرد و با به کار بستن عملی تمام آموختهها ، به طور مستقیم با بیماران در تماس باشد و با انجام معاینههای بالینی و دستور آزمایشهای پاراکلینیک، به تشخ یص رسیده، به درمان بیمار بپردازد. این فعالیتها همگی زیر نظر استادان و دستیاران مربوط صورت میگیرد.
توانایی های فارغالتحصیلان دوره دکترای تخصصی پزشکی و فرصت ای شغلی آنان:
این فارغالتحصیلان میتوانند در بیمارستانهای آموزشی یا غیرآموزشی کشور استخدام و کار درمان بیماران و آموزش دانشجویان رشته پزشکی و پیراپزشکی مشغول شوند. همچنین میتوانند به کار درمان بیماران در درمانگاههای تخصصی یا مطبهای خصوصی مبادرت ورزند.
ریاست بیمارستانهای دولتی یا خصوصی معمولا به عهده پزشکان متخصص است. همچنین ریاست و معاونت دانشکده و دانشگاهها علوم پزشکی کشور نیز به عهده پزشکان متخصص میباشد.
طبقه بندی موضوعی
- منابع کمک آموزشی وِیژه دروس عمومی کنکور (۵)
- منابع کمک آموزشی وِیژه دروس اختصاصی کنکور (۲۳)
- نحوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور (۹)
- نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور (۷)
- مشاوره (۷۸)
- دریافت جزوه (۷)
- معرفی رشته های علوم تجربی (۵)
- بودجه بندی دروس کنکور (۲)
- انگیزشى (۴۱)
- آرشیو کنکور های سراسری (۱)
- منابع درسی کنکور تجربی 96 (۲)
- آزمون های آزمایشی (۲)
- آرشیو امتحانات نهایی (۱)
- شرایط تحصیل مجدد (۲)
- اخبار و اطلاعیه ها (۱۰)
آخرين مطالب
-
راه اندازی نسخه جدید سایت
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ -
تغییر سرورهای سایت
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -
فرق بین تراز و رتبه
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -
نمرۀ تراز چیست و چگونه محاسبه می شود؟
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -
چگونه تست بزنیم؟
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -
حکم دیوان عدالت در مورد محدودیت های پذیرش دانشجو در کنکور ۹۵
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ -
دیدگاه
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ -
چکار کنیم تا در کنکور و امتحانات وقت کم نیاوریم
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ -
شرایط ترمیم دروس امتحان نهایی برای دبیرستانیها
يكشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ -
مبادا در یک قدمی موفقیت دست از تلاش بکشیم...
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵
پربازديدها
-
۴۲۱۵ -
۲۳۱۷ -
۱۹۲۲ -
۱۵۹۰ -
۱۳۴۷ -
۱۲۰۹ -
۱۲۲۳ -
۱۰۵۱ -
۸۸۷ -
۸۴۸
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است